Kettlebell

Kettlebell to odważnik kształtu kuli będący podstawowym wyposażeniem każdej siłowni. Swoim wyglądem przypomina armatnią kulę z uchwytem, który ułatwia wykonywanie ćwiczeń. Dzięki niemu możliwe jest zarówno skuteczne zwiększanie masy mięśniowej, jak i poprawa wytrzymałości mięśni bez efektu wzrostu objętości mięśni. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób przedmiot zostanie wykorzystany i czy technika wykonywanych ćwiczeń będzie poprawna.

Zastosowanie kettlebell

Wykorzystanie kettlebell w treningu umożliwia zaangażowanie wielu partii mięśniowych, a nie jedynie pojedynczych struktur. Bardzo często przedmiot wykorzystywany jest celem:

  • wzmacniania mięśni ramion i przedramion
  • zwiększania masy mięśniowej pośladków (to powszechnie lubiany dodatek do przysiadów czy martwych ciągów)
  • kształtowania równowagi i koordynacji
  • rozwoju stabilizacji głębokiej i tym samym wzmacniania mięśni posturalnych.

W rzeczywistości przy użyciu kettleball można wpływać na poprawę siły, objętości i wytrzymałości niemal każdego mięśnia. Ze względu na wszechstronność i angażowanie wielu partii ciała jednocześnie wiele osób zalicza kettleball nie tyle do urządzeń wspomagających trening siłowy, o ile urozmaicających treningi ogólnoustrojowe. Użycie go skutecznie przyspiesza odchudzanie, poprawia wydolność oraz kształci mobilność. Efekty treningu będą zależały od ciężaru wybranego kettleball oraz rodzaju i sposobu wykonywanych ćwiczeń. 

Jak stosować kettlebell?


Jak wspomniano, kettlebell można używać na różne sposoby. Często trening polega na wykonaniu kilkuminutowych serii ćwiczeń, podczas których powtarza się jeden ruch. Mimo monotonnego brzmienia ćwiczenia nie są wcale takie proste i nudne, ponieważ ćwiczący odczuwa pracę mięśni różnych części ciała. Najpopularniejsze ćwiczenie z zastosowaniem kettlebell to tak zwany swing, czyli ruch polegający na huśtaniu trzymanym za uchwyt przedmiotem. Początkowo huśta się go między nogami, po czym stopniowo wprawia w ruch o większej amplitudzie, kończąc na poziomie klatki piersiowej. 

Kettlebell można używać jako zamiennik standardowych hantli celem wzmacniania mięśni kończyn górnych czy obręczy barkowej, a także do urozmaicenia popularnych ćwiczeń, takich jak: przysiady sumo, martwy ciąg, zakroki, pompki czy hip thrusty. W zależności od indywidualnych preferencji i oczekiwań od treningu można do wykonania ćwiczenia wykorzystać tylko jeden kettlebell lub dwa – po jednym w każdej ręce. Kettlebell należy do bardzo uniwersalnych akcesoriów treningowych, dlatego mogą po niego sięgać zarówno kobiety, jak i mężczyźni bez względu na doświadczenia sportowe.